Publicaties & Interviews
Bert schrijft over opvoeding, pedagogiek en inclusief onderwijs – altijd met oog voor de praktijk. Zijn werk verschijnt in boeken, vakbladen, kranten, podcasts en lezingen. Naast wetenschappelijk onderzoek aan verschillende hogescholen en universiteiten werkt hij ook aan toegankelijke publicaties voor een breed publiek. Bekende voorbeelden zijn zijn boek Van individueel naar inclusief onderwijs, de Mulock Houwer-lezing en zijn hoofdredactionele bijdragen aan OJ Actueel.
Overige publicaties
Sociale vraagstukken (2023). Afname geestelijke gezondheid van jongeren vereist ander perspectief. Afname geestelijke gezondheid jongeren vereist ander perspectief – Sociale Vraagstukken
- Evaluatie pilot Angst en Depressie op het VO in Hardenberg (2023). Projectevaluatie in het regionale kennisnetwerk Samen Normaliseren. Evaluatie-pilot-def.pdf (rkj-ijsselland.nl)
- Beter Begeleiden (2023) “van individu naar context” vanuit het perspectief van intern- of ambulant begeleiders op school. ‘Geef kinderen de kans te leren hun eigenheid in te zetten in een wereld die niet helemaal op hen is afgestemd’. 13503_LBBOmaart2023_06-09.pdf (bertwienen.nl)
- Sprank (2022). “We moeten wat weerstand toevoegen aan het leven” Interview Bert Wienen in SPRANK, blad voor Divosa.
- PO-raad (2022). “Over inclusief onderwijs: ‘stel niet continue dat kind centraal’” Interview Bert Wienen op site PO raad. Associate Lector jeugd Bert Wienen over inclusief onderwijs: ‘Stel niet continu dat kind centraal’ | PO-Raad (poraad.nl)
- De Eerstelijns, platform voor innovatie (2022): “het lijden van kinderen en jongeren is politiek”, Interview Bert Wienen op site Eerstelijns.
- Maandelijks hoofdredactioneel OJ-Actueel. Onze Jeugd.NU
Podcasts
- 2025, Tjipcast, Hoe laten we de pedagogische basis met rust?
Gesprek met Tjip de jong over het boek: "Laat/d de pedogische basis met rust" - 2025, Onderwijs leiden met hart en ziel, Over de pedagogische basis
- 2024, Tjipcast, hoe komen we van individueel naar inclusief onderwijs. Gesprek met Tjip de Jong over het boek: “Van Individueel naar Inclusief onderwijs”
- 2023, Onderwijs leiden met hart en ziel. Gesprek met Taco Visser over het boek: “Van Individueel naar Inclusief onderwijs”
- 2023, De bange scholier. Podcast van VPRO op NPO radio 1. Gesprek met Daan Heerma van Voss over project waarbij ik betrokken ben.
- 2021, Jeugdzorg hoe nu verder? Podcast met Tweedekamerlid Peters.
- 2021, Gesprek met Thamara Gerrits over de lijn onderwijs-jeugdhulp van het actieprogramma Foar Fryske Bern.
- 2020, Hoe de GGZ verandert, een gesprek over het thema normaliseren met Carlijn Welten en Bas Rodijk.
Uitgaven, boek en boekhoofdstukken
- Wienen, A.W. (2023). Van individueel naar inclusief onderwijs. Pleidooi voor minder labelen en meer aandacht voor de kracht van onderwijs. Dordrecht: Instondo. (1e, 2e, 3e, 4e en 5e druk) Product – Van individueel naar inclusief onderwijs – Instondo B.V. (instondoboeken.nl)
- Wienen, A.W. (2023). Normalisering, medicalisering en trends. In. De Vries, P. & Gilsing, R. (red.). Onderwijs en jeugdzorg in verbinding. Integraal perspectief op kind en jongere. Bussum: Coutinho. Coutinho.nl | Ouders, onderwijs en jeugdzorg in verbinding | 9789046908082 | Uitgeverij Coutinho
- Tjeerdema, H., Wienen A.W. & Van der Zwan, P. (2023). Ontwikkelingen in de jeugdsector. In Van der Voort, P., Van der Meer, N. & Minkman (red.). Zorg voor transitie. Naar passend leiden, organiseren en waarderen in de gezondheidszorg. Amsterdam: Tijdstroom. Zorg voor transitie | Van der Voort, Van der Meer, Minkman | 9789024451685 | Boom
- Janssens, R., Schout, G. & Wienen, A.W. (2022). De makke van meldpunten. Ruimte voor een relationele benadering bij sociale politiek. Den Haag: VNG. de-makke-van-meldpunten.pdf (vng.nl)
- Wienen, A.W. & de Boer, A.A. (2022). Inclusief onderwijs realiseren in samenwerking met externe partners. In. de Boer A.A. (red.). Samen inclusief onderwijs realiseren (pp. 183-195). Leuven: Acco Samen inclusief onderwijs realiseren | Acco Webshop (accouitgeverij.nl)
- Wienen A.W. (2021). Nieuw kinderrecht, het recht om te falen. Hedendaagse kinderarbeid. Mulock Houwer lezing 2021 Utrecht: NJI. Nieuw kinderrecht: het recht om te falen (nji.nl)
- Wienen, A.W. (2018). Hoe onze hoge verwachtingen van kinderen in het onderwijs ziekmakend werken. In. Graas. T.A.M. (red.), Beroepseer- Echt doen wat nodig is. Pleidooi voor kleinschalige effectieve jeugdhulp. (pp. 64 – 71). Culemborg: Beroepseer. Écht doen wat nodig is. Pleidooi voor kleinschalige effectieve jeugdhulp – Stichting Beroepseer
Peer reviewed publicaties
- Wienen, A.W., de Jonge, P., de Vries, Y.A. & Roest, A.M. (2023). Helpen behandelingen voor psychische stoornissen kinderen op de lange termijn? Tijdschrift Jeugdgezondheidszorg 1. 1-6.
- Evenboer, E., Welmers-van de Poll, M. & Wienen AW. (2023). Embedding Experiential, Practical and Scientific Knowledge on Care for Families with Multiple Problems into the Curriculum of Universities of Applied Sciences. Education Sciences 13(11):1163.
- Van Dijk, E., van Tol, D., Wienen, A.W. & Batstra, L. (2023). ‘Psychische klachten: over de kunst van het niets doen en waarom dit lastig is’. Huisarts & Wetenschap. Psychische klachten: waarom niets doen zo lastig is | Huisarts & Wetenschap (henw.org)
- Roest, A.M., de Vries, Y.A., Wienen, A.W. & de Jonge, P. (2023). Commentary: The evidence base regarding the long-term effects of childhood mental disorder treatments needs to be strengthened- Reply to Dekkers et al. Journal of Child Psychology and Psychiatry Commentary: The evidence base regarding the long‐term effects of childhood mental disorder treatments needs to be strengthened – reply to Dekkers et al. (2023) – Roest – 2023 – Journal of Child Psychology and Psychiatry – Wiley Online Library
- Wienen, A.W., de Jonge, P., de Vries, Y.A. & Roest, A.M. (2023). Helpen behandelingen voor psychische stoornissen kinderen op de lange termijn? Percentiel. Vol. 28 16-19. Helpen behandelingen voor psychische stoornissen kinderen op de lange termijn? – Percentile (percentiel.be)
- Roest, A.M., de Vries, Y.A. Wienen, A.W. & de Jonge, P. (2022). Are treatments for childhood mental disorders helpful in the long run? An overview of systematic reviews Long-term benefits and harms of early intervention in childhood mental disorders. An overview of systematic reviews. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 64(3), 464-469 Editorial Perspective: Are treatments for childhood mental disorders helpful in the long run? An overview of systematic reviews – PubMed (nih.gov)
- Den Braber, P., van Driel, J., Broekhuijsen, D., Wienen, A.W., & Bekhof, J. (2022). Patterns and seasonality in pediatric referrals for functional somatic symptoms. Journal of Investigative Medicine. Patterns and seasonality in pediatric referrals for functional somatic symptoms – PubMed (nih.gov)
- Van Dijk, E. L., van Tol, D. G., Diemers, A. D., Wienen, A. W., & Batstra, L. (2022). Sick or Sad? A Qualitative Study on How Dutch GPs Deal With Sadness Complaints Among Young Adults. Frontiers in sociology, 6, 765814. Sick or Sad? A Qualitative Study on How Dutch GPs Deal With Sadness Complaints Among Young Adults – PubMed (nih.gov)
- Wienen, A.W., Korenromp, H., Batstra, L. & Graas, T.A.M. (2020). Werkbaar in de klas. Het effect van samenwerking tussen ouders, leraren, maatschappelijk werk en jeugdhulp in de schoolklas. NRO: digitale publicatie. 405-18-641-onderzoeksverslag-definitief.pdf (nro.nl)
- Evenboer, E., Wienen, A.W., Feringa, D., Metselaar, J. & Van Hattum, M. (2020). ‘Serious Gaming’ voor professionals in spe. Kind & Adolescent Praktijk. 19(3): 35-37.
- Wienen, A. W., Sluiter, M. N., Thoutenhoofd, E. D, de Jonge, P., & Batstra, L. (2019). The advantages of an ADHD classification from the perspective of teachers. European Journal of Special Needs Education, 1-14.
- Wienen, A.W., Batstra, L., Thoutenhoofd, E., Bos, E.H. & De Jonge, P. (2018). Do troublesome pupils impact teacher perception of the behavior of their classmates? European Journal of Special Needs Education. 1 – 10.
- Wienen, A.W., Reijnders, I., Van Aggelen, M.H., Batstra, L., Bos, E.H. & De Jonge, P. (2018). The relative impact of school-wide positive behavior support on teachers perceptions of student behavior across schools teachers and students. Psychology in the schools. 56. 1-10.
- Wienen, A. W., Batstra, L., Thoutenhoofd, E., de Jonge, P., & Bos, E. H. (2018). Teachers’ perceptions of behavioral problems in Dutch primary education pupils: The role of relative age. Plos One, 13(10), e0204718.